New York – must eat and do deel 2

In deel 1 nam ik jullie mee in de eerste dagen in the city that never sleeps. Vandaag dan tijd voor deel 2! Hoewel de eerste dagen ontzettend gaaf waren, kan ik niet anders zeggen dat de laatste dagen nóg beter waren. Niet alleen het weer, maar ook de bezienswaardigheden. De hoogtepunten van onze reis (letterlijk) moesten namelijk nog komen..

Zondag 5 mei, Bevrijdingsdag, startten we onze dag weer bij onze ‘vaste’ Amerikaanse diner. Wederom hadden we weer geluk: we hoefden slechts een paar minuten te wachten op een tafeltje, terwijl even later er een hele rij ontstond! Qua weer was dit wel de slechtste dag, het regende behoorlijk, dus we besloten er een dagje winkelen van te maken. En dat hebben we geweten

Onze eerste stop was tevens onze belangrijkste stop: Macy’s! We hebben letterlijk gewinkeld tot onze voetjes het bijna begaven. Maar de kortingen waren simpelweg te goed om te laten liggen.. J. zou zeggen “Je bent een dief van je eigen portemonnee” 😉

Erminia restaurant New york italian

Die middag hadden we relatief laat geluncht bij de Subway, maar avonds stond ons een geweldig diner te wachten bij Erminia. Een piepklein Italiaan restaurant waar je, als je niet heel bewust naar op zoek gaat, zó voorbij zou lopen. Er zijn ook echt weinig tafels, ik dacht dat het er 11 waren met plek voor ongeveer 30 man. Maar de setting is geweldig en het eten ook..

Het was zéker geen goedkoop restaurant (J. z’n biertje kostte 9 euro) maar het eten was heerlijk. Als voorgerecht hadden we súperlekkere gehaktballetjes, als hoofdgerecht had ik een pasta Vongole en als toetje een tiramisù. De knusse setting maakt het erg romantisch en was een perfect avondje uit na een lange dag shoppen.

Onze laatste ‘volle’ dag in New York zou tevens ons hoogtepunt worden: op maandag 6 mei gingen we namelijk naar het One World Observatory. Van tevoren hebben we nagedacht over waar we ‘de hoogte in zouden gaan’. Uiteindelijk kozen we voor het nieuwe One World, waarbij je overzicht hebt over de hele stad, inclusief de bekende Rockefeller en Empire State. Tot ons grote genoegen was het een prachtige heldere dacht met voldoende zicht!

En het was écht schitterend. Een prachtig uitzicht over New York. We gingen relatief op tijd en dat bleek bij vertrek (bij het zien van de zéér lange wachtrijen) een uitstekende keus. Binnen was het relatief ‘rustig’. NOu ja, je moest je nog wel soms tussen de mensen wurmen om bij het raam te komen en het raam met het mooiste uitzicht, van voren, daar stond gewoon een zelf gecreeërde wachtrij. Maar het was het zeker waard! Wij zijn uiteindelijk zo’n 1,5 – 2uur boven geweest!

Na dit uitzicht hebben we met een Starbucks Frappucino bij het water gezeten om te genieten van het uitzicht én van het zonnetje. Vervolgens besloten we nog een foodie wens van mij in te laten gaan: de cronut. En daarvoor moesten we naar de bakkerij van Dominique Ansel, waar de cronut is geboren.

Helaas voor ons: blijkbaar zijn die dingen bijna altijd al na 1-2uur uitverkocht, dus wij vingen achter het net. Maar ze hadden daar genoeg lekkers, dus besloten we iets anders te proberen: ik nam een Frozen S’mores en J. koos voor de DKA (Dominique’s Kouign Amann, vraag me niet hoe je dit uitspreekt!). De S’mores waren wel mierzoet dus als je er meer dan één eet vallen je tanden denk ik spontaan uit 😉 Maar beiden waren onwijs lekker en die cronut? Die komt de volgende keer wel!

Na ons zoete avontuur zijn hebben we in het hotel een dutje gedaan (of nou ja, J. met name) voordat we in de buurt gingen eten. En het werd pizza! We hebben een goede pizzaria gevonden (waar J. vorige keer is geweest) en hebben daar een mega pizza gedeeld. Omdat J. het uitzicht overdag bij zijn vorige reis naar New York al een keer had gezien leek het ons gaaf om dezelfde avond ook nog de hoogte in te gaan op de Empire State. En daar hebben we zeker geen spijt van gekregen.

De Empire State Building mag je namelijk tot 02:00 bezoeken ’s nachts, de laatste lift naar boven gaat om 01:15. Bij de OWO kan je ook avondtickets kopen, echter zijn die maar tot 21:00 open. En dat is vaak nog nét de schemering. Als je dus overweegt om avonds de hoogte in te gaan: kies dan zeker voor de Empire State!

Onze laatste dag in New York hebben we besteed nog aan wat losse to-do’s. We hebben de Roosevelt Island Tram gepakt, gratis als je een weekkaart voor de metro hebt, De rit duurt echt een paar minuten, maar als je tijd over hebt is het zeker gaaf om te doen! Aan de overkant, op Roosevelt Island zelf is niet zoveel, behalve woningen. We hebben daarna dan ook gauw de metro teruggepakt richting Manhattan

Van hieruit zijn we gaan lopen naar de MET, waar ik tot mijn schrik achterkwam dat ik het MET gala heb gemist! Als ik had geweten dat het plaats zou vinden tijdens onze reis, had ik zéker geprobeerd om celebrities te spotten! Het MET zijn we enkel ingeweest om in de hal te kijken en in de bizar grote souvenir winkel. Wij zijn geen museum mensen, wellicht tijdens ons volgende bezoek wel, maar er waren simpelweg leukere activiteiten (in onze ogen), dus volgende keer misschien!

We zijn na de MET verder naar ‘beneden’ gelopen, door Central Park. Hier hebben we een tussenstop gemaakt om van het heerlijke weer te genieten. Onze laatste New Yorkse zonnestralen. Na een lekkere wandeling bereikten we ons hotel waar we de koffers hebben opgehaald en zijn gaan omkleden in onze comfortabele (maar vrij warme) vliegoutfit! Op naar JFK!

We hebben dezelfde route teruggenomen, met de Airtrain, ik blijf erbij: supermakkelijk en betaalbaar, zou het zo weer op deze manier doen. Heel gaaf: je kon vanaf de Airtrain Manhattan zien liggen!

Nadat we op JFK zijn ingecheckt hebben we onze vakantie in dezelfde stijl afgesloten als dat we die waren begonnen: met de gouden gele M 😉

Deze vlucht zaten we overigens niet naast elkaar omdat J. een plek kon krijgen bij het gangpad (het vliegtuig bleek namelijk een 3-4-3 te zijn, waardoor hij in het midden kwam te zitten), met zijn lange benen is dat wel heel fijn. Maar aangezien we toch een beetje zouden proberen te slapen was dit gelukkig niet té ongezellig.

En toen begon de reis naar huis écht. Voor we het wisten stonden we weer op Schiphol en was New York alweer voorbij…

Maar wat was het gaaf en wat hebben we toch veel kunnen zien in relatief korte tijd! Toch blijft er genoeg over voor de volgende keer (cronut, I’m looking at you) en die volgende keer gaat er wat mij betreft zeker komen!

Lief, bedankt voor deze geweldige trip, absoluut second best gift ever 😉